Wednesday, June 9, 2010

Sömn

Apropå iPhone-appar håller jag just nu på att testa Sleep Cycle, en smart väckarklocka som kartlägger användarens sömncykel för att väcka vid rätt tidpunkt (läs: ej mitt i en djupsömnsfas). Och det är enkelt. Vansinnigt enkelt. Man startar appen, ställer in den ungefärliga tid då man vill bli väckt och placerar sen iPhonen bredvid sig på madrassen med appen igång. Sleep Cycle använder iPhonens accelerometer för att känna av hur användaren rör sig. I perioder av djupsömn rör man mycket mindre på dig.

Grafen ovan visar min senaste natt. En typiskt gravidgraf skulle jag vilja påstå. Kisspaus vid 5 och så nästa strax efter 6. Har för mig att jag var uppe även vid 3-tiden och kissade trots att det står att jag var i drömläge då.

Ett problem som dock uppstod redan i natt är det faktum att jag har turen att inte sova ensam. Min fantastiska man sover nämligen bredvid, med följden att jag vaknade både av hans snarkningar och snoozande väckarklocka innan min egen hann ringa. Fail, kan man säga. Har nu tvingat honom att ladda ner samma app. Snooze är så 2009.

Vi får ser vad som händer.

Spännande, spännande.

No comments: