Thursday, March 18, 2010

Växtvärk

Går igenom någon slags kris just nu. Har alltid sett självinsikt som en av mina främst styrkor men nu när jag sagt upp mig och letar nytt jobb har jag plötsligt tvingats att omvärdera mig själv och den jag trott att jag är. 30+ intervjuer och förutsättningslösa luncher med diverse byråanställda, entreprenörer och chefer till trots går jag imorgon ut i total och brutal arbetslöshet. Jag. Arbetslös. Oönskad. Värdelös. Så går tankarna av ganska naturliga skäl. Och som jag skäms. Jag skäms för att jag trodde att jag helt sonika kunde säga upp mig och enkelt få ett nytt jobb inom tre månader. Till en början kände jag mig nästan hög på tanken att jag varit så modig att jag tagit saken i egna händer och avslutat min anställning. Nu känner jag mig bara dumdristig. Dum som trodde att jag kunde gå emot normen - först hittar man ett nytt jobb, därefter avslutar man det nuvarande.

Nåja. Jag hade ett oerhört ärligt och givande samtal med en föredetta kollega idag. På ett plan gjorde det ont att höra sanningen och tvingas att omdefiniera bilden av mig själv, men samtidigt kom jag till insikt. Tidigare kunde jag inte alls förstå vad som var fel. Hur kan jag som har två högskoleutbildningar, har pluggat utomlands vid ett flertal tillfällen, kommer direkt från en inflytelserik tjänst inom ett stort och välkänt mediebolag och är duktig och omtyckt inte få ett jobb som jag vill ha? Nu förstår jag. Jag har levt i en bubbla. I en skyddad verksamhet utan hårda vinstkrav där jag fått förtroendet att driva min egna lilla verksamhet, har fått en fin titel och i mångt och mycket känt mig jämställd mina seniora kollegor. Efter 1 1/2 års anställning kommer jag sedan ut i den hårda världen. Söker jobb på diverse byråer och presenterar mig som "strateg", "projektledare" och "senior" medan mitt CV och tidigare arbetslivserfarenhet (har aldrig jobbat på byrå!) säger något helt annat. Plötsligt är det upp till bevis som gäller och där har jag inte mycket att komma med. Tyvärr. Byråer (och de flesta andra företag) behöver i de flesta fall inte fler "strateger", "tyckare" eller "tänkare". De letar efter folk med konkreta och mätbara prestationer i bagaget, som kan sälja och locka in nya kunder. Inte en flummig omvärldsanalytiker med akademisk bakgrund som spanar medietrender på dagarna. Ska jag in i nya branscher och verksamheter får jag vackert kliva ner från mina höga strategihästar och börja om från början. Inse att jag är nybörjare. Junior, som det också kallas. Det är den hårda sanningen som jag nu måste se i vitögat.

Fan va ont det gör att inse att jag hela tiden varit så fel ute.

Nu ska jag låta det smärta och värka ett litet tag till. Kanske tycka synd om mig själv litegrann. Äta choklad.

Sen tar jag nya tag.

1 comment:

Henrik Ahlen said...

Ohoj, verkar som att vi är lite i samma sits ;-)

http://alfabravo.com/

Jag har några idéer som jag vill bolla med dig,kan du slå mig en signal?

/Henrik Ahlén
tel 070-330 4810