Monday, July 13, 2009

Check, check

Jag döljer inte på något vis att jag funderar mycket på detta med att skaffa barn. På något vis känns det just nu både mer och mindre aktuellt än någonsin. Samtidigt som jag tänker på små barn 50% av min vakna tid är jag otroligt lycklig med mitt liv som det är. Bestämde mig därför nyss för att fråga Google. 2000-talets orakel. Frågan löd: "Hur vet man att man är redo att skaffa barn?" Första träff: En artikel skriven av Linda Skugge för sex år sedan: "Så vet du att du är redo att skaffa barn".

Spot on.

"Checklista. Så vet du att du är redo att skaffa barn. Om du kryssat i 16 kryss av 18 så är det bara att sätta igång." Nästan för bra för att vara sant. Tänk att det kan vara så enkelt.

Då kör vi.

  • Gud vad många gravida det är här! Plötsligt en morgon ser du magar och vagnar överallt. Japp!
  • Du kommer på dig själv att vinka och göra gulliga grimaser till vilt främmande bebisar. Ofta.
  • Du står inte ut med tanken på en enda supakväll till på krogen. Ja, men vin och god mat i goda vänner lag kan man inte få för mycket av.
  • Du visar din kille alla söta bilder på bebisar i tidningar. Nej, det står Tom för.
  • Du står plötsligt med ett pyttelitet bebisplagg i handen på H&M. Du kanske till och med upptäcker hemma att du köpte det! Jes.
  • När din kofta krympt i tvätten till barnstorlek, lägger du undan den istället för att kasta. Nja...
  • När din kompis säger att hon är gravid fylls du av känslor med glädje och … avund. Mest glad.
  • Du tycker att en bananmoskladdig bebis är vackrare än alla snygga killar på bussen. Nope.
  • Plötsligt drömmer du bebisdrömmar istället för sexdrömmar. Drömmer om båda, men inte samtidigt.
  • På apoteket går du och smygläser på olika graviditetstester. Har hänt.
  • Du "råkar" tappa ett p-piller i handfatet (ganska ofta). Nope. Glömmer dock ibland att ta det.
  • Du gör namnlistor i smyg. Kollar på scb.se hur vanliga namnen är. När du läser intervjuer memorerar du noga vad kändisars barn heter och hur många de har och hur många år emellan det är. Om jag gör!
  • Du tittar noggrant i din mans ansikte för att se om du kan föreställa dig hur ert love child skulle se ut. Jupp.
  • Du börjar smygläsa på Föräldranätets snack-grupper på nätet. Det också.
  • Du är skengravid inför varje mens, "ömmar inte brösten", "mår jag inte lite illa" etc. Jajamen.
  • Du blir besviken varje gång mensen kommer. Inte varje gång men ibland.
  • Du börjar tänka när det skulle passa att en bebis kom, med tanke på jobb och plugg etc. Yes box.
  • Överkurs: Du rycker in och hjälper en mamma vars bebis just spytt på tåget. Du borde ha skaffat barn för läääänge sen. Du har varit redo i flera år, kanske alltid varit det. Nje. Inte riktigt ännu.
Resultat: 13 ja, 5 nej

Alltså. Inte redo?

No comments: