Sunday, April 19, 2009

Schulman does Ranelid

Hörni, har ni läst Alex Schulmans intervju med Björn Ranelid i Nöjesguiden? Om inte, läs den här. Fantastiskt underhållande. Till och med rolig på sina håll. Som när Björn säger saker som:
Jag har fått Augustpriset. Mitt språk har valts till det vackraste i Sverige. Jag får många hyllande recensioner, men jag är fortfarande bara lärjunge.
Eller:
Jag har varit berusad tre, fyra gånger i livet. Men också de gångerna har ranelidskan varit fullständigt intakt.
Åh, jag önskar att mitt språk vore lika egenartat och erkänt som Björns så att jag kunde referera till det som "modlitbska" (eller söderlundska nu när jag gift mig). Ibland får jag till det. Visserligen inte lika ofta som Kristina Lugn och Björn Ranelid. Men ibland.

Björns oneliners om kärlek är för övrigt praktexempel på ranelidska:
Kärleken väger ingenting, ändå är den mäktigare än allt annat på jorden.

Kärleken rör sig med ljusets hastighet, 30 000 mil i sekunden.

Kärleken stavar aldrig fel när den skriver, ty den behärskar alla språk.

Kärleken är världens första och största atombomb.

Kärleken sover alltid utomhus, men den har nycklar till alla lås.

Kärleken ligger nu i en farkost som rör sig mellan ditt öga och ditt hjärta i världens längsta och kortaste resa och däremellan behövs det inget visum och inget pass.

Bara så där.

No comments: