Tuesday, March 3, 2009

Geek Girl Meetup

Har precis anmält mig till ett event: Geek Girl Meetup. Hittade eventet via coola Beatas blogg. Väldigt fint och behövligt initiativ, tycker jag. Samtidigt känns det på något vis sorgligt att vi fortfarande behöver renodlade tjejevent (på Ted Valetins 24 hour business camp fanns knappt 10 kvinnor, vad jag såg). Säger en hel del om läget, men exakt vad det säger är jag inte säker på. Att det finns betydligt färre tjejer i webbentreprenörvärlden än killar och att det därför är svårt att synas som tjej? Att vi är rädda för att vara bland killar? Att killar inte förstår sig på oss och/eller vice versa? Att det helt enkelt finns ett behov bland oss tjejer att peppa varandra? Antagligen en kombination. Kvinnor har ju bildat grupper i alla tider, så det är inget nytt. Fogelstadgruppen är ett perfekt exempel på hur kvinnor kan stötta varandra till att gå mot strömmen, våga synas och göra avtryck i samhället.

Nåja, det ska bli fasligt kul i alla fall. Själv ska jag tala om mina projekt på MIT Media Lab i Boston. Eventuellt lite om mitt jobb här på Bonnier R&D också.

Om chefen min samtycker.

No comments: