Tuesday, February 17, 2009

Podcast, goddag!

Jag minns när jag för första gången hörde talas om podcasts. Pelle och Johan höll ett föredrag om dem på KTH. Jag minns också att jag inte lyckades förstå vad en podcast egentligen är. Poletten trillade inte ner förrän någar år senare när jag i sann entreprenör- och uppfinnaranda förslog för Tom att det borde göras bloggar i ljudformat och han tittade på mig och sa att "Duh, det finns ju redan. Podcasts heter de". Jaha!, tänkte jag. Nu förstår jag.

Tragiskt nog tog det mig ytterligare några år att faktiskt upptäcka charmen med dessa underbara små ljudfiler. Nu är jag helt hooked, som man säger. Prenumererar på en hel drös podcasts och lyssnar på dem på min fin-fina vita iPhone.

Favoriterna just nu är P3 Dokumentär och This American Life.

Sen kom Hinke, Eric och David och gjorde en fin sajt för just bloggpodcasts - Listen To Blogs. Fantastiskt, tycker jag. Ljud gör livet så mycket roligare. Testa själv, vetja: Här kan du höra mig läsa högt ur Carolina Gynnings blogg - I swear to tell the truth & other stories.

No comments: