Sunday, March 9, 2008

Jag vill Amberville


Image: Adlibris

Antar att ni redan hört talas om pseudonymen Tim Davys debutroman Amberville - en filosofisk gangsterhistoria med gosedjur i huvudrollerna? "Quentin Tarantino möter Trollkarlen från Oz möter Djurfarmen" . Ett citat:

Chaufförerna i sina röda pickuper hämtade gamla mjukdjur, "de nötta och de trötta", som det hette. Vart de gamla djuren fördes visste ingen, men de försvann och sågs aldrig mer. Det var inte konstigt att Chaufförerna var fruktade, inte konstigt att man ville att det skulle finnas något slags lista; vad som helst som gjorde Chaufförernas nattliga körningar mindre slumpartade.

Jag har boken liggande på mitt nattduksbord här i Boston och snart ska jag börja läsa den. Är så glad; Amberville är en helt genialisk idé. Samtidigt kan jag inte låta bli att bli lite nedstämd. Jag som hade tänkt bli författare och allt. Nu är det bara att ge upp.

Bättre än Amberville kan det med högsta sannolikhet aldrig bli.

No comments: