Tuesday, February 26, 2008

Vi håller tyst om Oscar, va?

Image: Just Jared

Jag vill helst inte prata om gårdagens Oscarsgala, men något måste jag ju säga. En mer sorglig tillställning får man leta efter. Visserligen var det skönt att slippa mastodontfilmer a' la Ben Hur, Sagan om ringen och Titanic, men klänningarna var så urbota tråkiga att jag till slut fick lust att göra som matadoren i Ferdinand*, ungefär. Svarta, alternativt röda, fantasilösa skapelser. Alla med ett eller inget axelband och lite fluff-fluff nertill. Så fruktansvärt förutsägbart.

De enda klänningarna jag tycker är värda att nämnas är Cate Blanchetts (unik färg och fina blomdetaljer - väldigt 2008 - längst ner; dock minus för halterneckskärningen som ger klänningen en billig beachkänsla), Katherine Heigls (lagom enkel med underbart axelparti), Heidi Klums (min och de flesta andras favorit, även om Heidi själv gärna hade fått stanna hemma enligt mitt tycke), Saoirse Ronans (söt, lagom flickig klänning men håret lämnar en del övrigt att önska; vad hände egentligen med den fina pagen hon hade i filmen?) och Marketa Irglovas (har tyvärr inte lyckats hitta något bra foto; den nakna ryggen gjorde klänningen).

* Dagens passus: Visste ni att matadoren, som ju sliter av allt sitt hår i frustration, är modellerad efter Walt Disney själv?

2 comments:

Unknown said...

Var det rätt film som vann?

Pauspling said...

Antagligen, men har inte sett "No country for old men". Vet inte om jag vagar...